Program „Sztuka przez małe „es” został napisany z myślą
o zainteresowaniu młodzieży mieszkającej w Bursie Szkolnej, działalnością plastyczną. Niniejszy projekt jest skierowany do wszystkich chcących wziąć w nim udział, bez względu na talenty i uzdolnienia. Na zajęciach chętnie widziane będą osoby przejawiające zainteresowania tą dziedziną aktywności twórczej oraz wykazującej chęć uczestnictwa w dodatkowych zajęciach.
Zajęcia plastyczne poprzez wykorzystanie arteterapii mają duże znaczenie terapeutyczne, które wpływa na psychospołeczną atmosferę życia młodzieży w bursie, w grupach wychowawczych. Zajęcia te dają możliwość zaistnienia, pokazania się młodzieży, która bardzo często jest nieśmiała, wycofana z życia grupy jak i całej społeczności bursy. Program jest prowadzony od 2010 roku
CELE GŁÓWNE
W oparciu o zadania pracy opiekuńczo – wychowawczej, celem programu jest
wszechstronny rozwój osobowości wychowanka. Celem głównym jest zachęcenie wychowanków – nie tylko uzdolnionych plastycznie, do szeroko pojętej, twórczej aktywności, która pozwala na głębsze poznanie siebie
i poprzez to otaczającego nas świata.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Do celów szczegółowych programu zalicza się, zarówno cele wiedzy, umiejętności, postawy, jak i cele terapeutyczne wynikające z wykorzystania założeń arteterapii.
- wnikliwa obserwacja otaczającego świata;
- poszanowanie wytworów plastycznych innych osób;
- wyrażanie opinii i ocen na temat prac innych, bez urażania uczuć ich twórców;
- pokonywanie lęków i zahamowań związanych z działalnością plastyczną;
- stwarzanie sytuacji odblokowania się i mówienia o własnych przeżyciach;
- zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa w trakcie dzielenia się swoimi doświadczeniami i przeżyciami;
- wiara we własne możliwości;
- intensyfikacja relacji interpersonalnych, poprzez umiejętność pracy
w zespole i grupie; - motywowanie do podejmowania aktywności pozalekcyjnej;
- umiejętność mówienia o własnych uczuciach;
- wykonywanie prac konkursowych;
- umiejętność przyjmowania konstruktywnej krytyki;
- kształtowanie wyobraźni i spontaniczności podopiecznych;
- umiejętność wcielania w życie (realizowanie) swoich indywidualnych pomysłów i projektów;
- wgląd w sferę motywacyjna wychowanków;
- umiejętność przeprowadzenia samooceny postępowania wychowanków;
- budowanie empatii;
- rozbudzenie zainteresowań sztuką;
- autorefleksja na temat własnych działań;
- relaks i odreagowanie stanów napięć emocjonalnych;
- umiejętność czerpania satysfakcji i zadowolenia z własnej aktywności.